Podstawowe pojęcia w filmie

Przedstawimy wam kilka podstawowych pojęć filmowych, bez których ciężko będzie zrozumieć to, jak filmy są tworzone i z czego się składają. Na pierwszy ogień pójdą główne składniki filmu. Posortowane są one od najmniejszego do największego:

Kadr – najmniejsza jednostka w filmie. Kadr to jedna klatka obrazu. Jedna klatka naświetlonej taśmy filmowej. Nic poza tym. Kadry dzielą się na format. On jest jego najważniejszą cechą. Format może być szeroki, wąski lub gdzieś pomiędzy. Format telewizyjny to 4:3, format monitorów laptopów to 16:9, jednak filmowe formaty są znacznie szersze.

Ujęcia – najmniejsza jednostka filmu, jeśli mamy na myśli jednostkę dynamiczną. Jest to seria klatek od włączenia do wyłączenia nagrywania kamery. Bez cięcia. Ujęcie przedstawia jakiś fragment akcji. Ujęcia skleja się ze sobą tworząc sceny.

Scena – jest to fragment filmu, który odbywa się w jakimś konkretnym miejscu i czasie. Jest zlepkiem ujęć. Może składać się z jednego lub wielu ujęć. Najczęściej scena przedstawia jakieś wydarzenie. Może to być rozmowa dwóch osób, przygotowywanie śniadania przez bohatera, scena miłosna, itp.

Sekwencja – Sceny łączą się w sekwencje. Sekwencje to zbiór scen. Łączą się one w logiczną całość, tworzącą jedność akcji. Tutaj jednak nie jest wymagana stałość miejsca, ani nawet czasu. Sekwencja może rozgrywać się w różnych miejscach, na różnych planach i w różnym czasie. Tak jak na przykład kłótnię małżonków łatwo przedstawić w jednej scenie, tak pościgu za podejrzanym uciekającym z pieniędzmi już nie bardzo.

Akt – Sekwencje łączą się w akty. Tak samo jak w greckich dramatach, w większości filmów istnieje podział na akty. Często jest on dość nieformalny i nie jest zaznaczany w filmie.

Plan

Totalny – Najbardziej obszerny ze wszystkich planów. Pokazuje krajobrazy, całe miasta, widoki, kształt terenu

Ogólny – Cały obraz miejsca akcji, widok planu. Postaci ludzkie rozpoznawalne choć dość niewyraźne.

Pełny – Skupiony na postaci lub na grupie postaci. Widoczna gra ciała, gestykulacja. Jest to plan często przedstawiający akcję. Mimika mało widoczna z powodu zbyt dużej odległości

Amerykański – Człowiek zaczyna się od kolan w górę. Podobno ten plan powstał podczas świetności westernów, aby pokazywać broń postaci.

Średni – Plan najczęściej używany do przedstawiania dialogów między postaciami. Człowiek zaczyna się od bioder w górę.

Półzbliżenie – Człowiek wysuwa się na pierwszy plan. Plan portretowy, widać tylko popiersie człowieka. Dobrze można odczytywać emocje aktora.

Zbliżenie – Cały ekran zajmuje twarz aktora. Jest to plan, który wyjątkowo dobrze przedstawia emocje, mimikę i ich drobne niuanse. Plan bardzo intymny.

Duże zbliżenie – Jeszcze większe zbliżenie na postać. W tym planie aktor ma prawdziwe pole do popisu. Może grać ekstremalnymi niuansami, kamera wszystko uchwyci.

Detal – duże zbliżenie na jakiś detal, czy to postaci czy rekwizytu. Wyraźnie widoczna faktura przedmiotu, jego detale itp.

Makrodetal – Tutaj już nie zawsze jesteśmy ocenić na pierwszy rzut oka na co patrzymy. Zbliżenie jest na tyle duże, że widać najmniejsze detale przedmiotu.

Perspektywy

Ptasia

Wysoka

Neturalna

Niska

Żabia

Kamera subiektywna (POV)

Perspektywa holenderska (przekręcona)

 

Jeśli szukasz większej ilości artykułów zapraszamy do czytania reszty naszej strony. Zobacz także jak znaleźć fotografa ślubnego w Legionowie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *